Return to site

Pembukaan Biasiswa Tan Sri Dato' Sri Dr. Teh Hong Piow (Public Bank) Tahun 2024

kasturihijau.com

· BIASISWA
Biasiswa Public Bank

Biasiswa Tan Sri Dato' Sri Dr. Teh Hong Piow merupakan satu penghargaan yang berprestij, diwujudkan untuk mengiktiraf dan menyokong pelajar Malaysia yang cemerlang dalam akademik serta aktif dalam bidang kokurikulum. Dinamakan sempena pengasas Public Bank yang terkenal dengan sumbangannya kepada pembangunan sektor perbankan di Malaysia, biasiswa ini bertujuan melahirkan generasi pemimpin muda yang berinspirasi dan berpotensi untuk membawa perubahan positif kepada masyarakat. Peluang ini terbuka kepada pelajar yang bercita-cita tinggi dan mempunyai semangat untuk mencapai kecemerlangan di peringkat pengajian tinggi. Di sini kami kongsikan cara mohon biasiswa legasi Tan Sri Dato' Sri Dr. Teh Hong Piow.

Latar Belakang Public Bank

  • Public Bank diasaskan pada tahun 1966 oleh mendiang Tan Sri Dato’ Sri Dr. Teh Hong Piow. Pada 6 Ogos 1966, Public Bank memulakan perniagaannya di cawangan pertama yang terletak di Jalan Gereja, Kuala Lumpur. Dengan visinya sebagai 'Bank Untuk Rakyat', Public Bank mula menyediakan perkhidmatan perbankan kepada orang ramai di Malaysia. Pada 6 April 1967, Public Bank disenaraikan di Bursa Malaysia.
  • Kumpulan Public Bank telah mengembangkan perniagaan perbankan untuk merangkumi pelbagai produk dan perkhidmatan kewangan yang komprehensif, termasuk perbankan peribadi, perbankan komersial, perbankan Islam, perbankan pelaburan, broker saham, perkhidmatan pemegang amanah, perkhidmatan nominee, jualan dan pengurusan dana amanah saham serta produk insurans am. Untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan, Kumpulan ini memanfaatkan kemajuan teknologi dan keupayaan digital, selaras dengan keperluan pelanggan yang sentiasa berubah.
  • Visi Public Bank membentuk model perniagaan kukuh yang berasaskan strategi pertumbuhan dalam perbankan runcit, yang turut memacu kisah kejayaan Public Bank selama ini, menjadikannya salah satu bank utama yang berprestasi cemerlang di Malaysia.
  • Dengan model perniagaan yang kukuh, kumpulan ini telah mengekalkan rekod keuntungan yang tidak pernah putus selama 56 tahun berturut-turut. Kumpulan ini sangat terkenal dengan prestasi cemerlangnya, terutamanya dalam mengekalkan pulangan ke atas ekuiti yang tertinggi, nisbah kos kepada pendapatan yang paling cekap, dan kualiti aset terbaik di kalangan bank domestik. Kumpulan ini kekal sebagai peneraju pasaran dalam beberapa segmen perniagaan utama, termasuk perbankan pengguna, perbankan komersial runcit untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta amanah saham swasta.

 

Biasiswa Legasi Tan Sri Dato Sri Dr. Teh Hong Piow 2024/2025

Biasiswa ini dinamakan sempena mendiang Tan Sri Dato Sri Dr. Teh Hong Piow, biasiswa berprestij ini ditawarkan kepada pelajar yang layak dan para pelajar yang menunjukkan pencapaian akademik cemerlang, sifat kepimpinan yang teladan, penglibatan aktif dalam aktiviti kokurikulum, dan pengiktirafan luar biasa atas pencapaian yang ketara.

Layari laman web biasiswa public bank: KLIK DISINI

broken image

Kelayakan Pemohon

Antara syarat kelayakan pemohon biasiswa legasi Tan Sri Dato Sri Dr. Teh Hong Piow:

  • Warganegara Malaysia.
  • Berumur 18 - 25 tahun.
  • Minimum 5A dalam SPM atau setaraf.
  • Minimum CGPA 3.50 dalam Asasi/ Matrikulasi atau setaraf.
  • Telah mendapat tawaran untuk mengikuti/ sedang mengikuti program ijazah sarjana muda tahun pertama secara sepenuh masa di universiti awam/ swasta yang diiktiraf di Malaysia.
  • Tidak menerima biasiswa atau anugerah lain daripada mana-mana organisasi dan/atau institusi.
  • Bersedia untuk menandatangani ikatan kerja selepas tamat pengajian.

Cara Permohonan

  1. Imbas Kod QR atau klik "APPLY NOW" untuk memuat turun borang permohonan.
  2. E-mel borang permohonan yang telah lengkap beserta dokumen yang diperlukan ke scholarship@publicbank.com.my selewat-lewatnya pada 22 September 2024.
  3. Pemohon yang disenarai pendek akan dimaklumkan dalam masa 3 minggu dari tarikh penghantaran.
broken image

Download borang permohonan: KLIK DOWNLOAD

 

Tarikh Tutup Permohonan Biasiswa

Tarikh tutup permohonan adalah seperti berikut: 22 September 2024.

Dokumen Sokongan yang Diperlukan Semasa Pemohonan

Pemohon hendaklah mengemukakan dokumen-dokumen sokongan berikut bersama-sama borang permohonan sebelum emel kepada staff bertugas:

  1. Borang Permohonan Biasiswa Legasi Tan Sri Teh Hong Piow (Lengkap Diisi).
  2. Salinan MyKad Pemohon (Hadapan dan Belakang).
  3. Salinan Sijil Akademik seperti Sijil Pendidikan Malaysia (SPM) atau setaraf DAN Sijil Tinggi Pendidikan Malaysia (STPM) / A-Levels / Program Pra-Universiti atau setaraf.
  4. Salinan Testimoni Ekstra Kurikulum.
  5. Salinan MyKad Kedua Ibu Bapa / Penjaga (Hadapan dan Belakang).
  6. Salinan MyKad Kedua-Dua Penjamin (Hadapan dan Belakang).
  7. Salinan Penyata Pendapatan Ibu Bapa / Penjaga Terkini seperti Slip Gaji 3 Bulan Terkini ATAU Borang EA ATAU Penerimaan Akuan Terima Borang B / Borang BE.
  8. Salinan Surat Setuju Terima Kemasukan Institusi Pengajian Tinggi.
  9. Salinan Surat Pengesahan Pelajar oleh Pejabat Tinggi Institusi Pendidikan (Hanya untuk pemohon yang sedang menjalani program Ijazah).
  10. Salinan Transkrip Ijazah / Slip Keputusan Semester Semasa (Hanya untuk pemohon yang sedang menjalani program Ijazah dan telah menamatkan sekurang-kurangnya Satu Semester).

Biasiswa dan Bantuan Berkaitan

Baca lagi biasiswa dan bantuan lain yang berkaitan seperti:

Pastikan anda rujuk tarikh tutup permohonan terlebih dahulu pada artikel berkaitan sebelum membuat sebarang permohonan.