Return to site

Peluang Sambung Master dan PhD di Universiti Oxford melalui Biasiswa Rhodes

www.kasturihijau.com

· BIASISWA
broken image

Peluang keemasan untuk rakyat Malaysia yang ingin sambung belajar peringkat Master dan PhD di Universiti Oxford, UK. Melalui Yayasan Khazanah dan kerjasama Biasiswa Rhodes, peluang biasiswa ini disediakan untuk rakyat Malaysia yang berminat. Biasiswa Rhodes ialah anugerah pascasiswazah yang menyokong pelajar cerdik pandai dari seluruh dunia untuk belajar di Universiti Oxford. Biasiswa Rhodes ialah program biasiswa antarabangsa tertua dan antara paling berprestij di dunia, dan bertujuan untuk melahirkan pemimpin yang berwibawa untuk masa depan dunia.

Apakah itu Biasiswa Rhodes?

Biasiswa Rhodes, yang merupakan salah satu biasiswa tertua dan paling berprestij di dunia, mempunyai objektif utama untuk menggalakkan kepimpinan dan perkhidmatan awam. Biasiswa ini ditubuhkan oleh Cecil Rhodes pada tahun 1902 dengan tujuan untuk membawa pelajar cemerlang dari seluruh dunia ke University of Oxford, supaya mereka dapat mengembangkan potensi akademik dan kepimpinan mereka.

Objektif Biasiswa Rhodes

Objektif utama Biasiswa Rhodes termasuk:

  1. Biasiswa ini bertujuan untuk mencari dan menyokong pelajar yang mempunyai potensi kepimpinan yang tinggi dan dapat membawa perubahan positif dalam masyarakat mereka.
  2. Dengan membawa pelajar dari pelbagai latar belakang dan negara, Biasiswa Rhodes bertujuan untuk membina jaringan global pemimpin masa depan yang dapat bekerjasama untuk menangani isu-isu global.
  3. Pelajar yang menerima biasiswa ini diberikan peluang untuk belajar di University of Oxford, salah satu universiti terkemuka di dunia, dan mengembangkan kemahiran akademik serta profesional mereka dalam bidang pilihan mereka.
  4. Biasiswa Rhodes juga menekankan pentingnya perkhidmatan awam dan menyokong pelajar yang berkomitmen untuk menyumbang kepada masyarakat melalui pekerjaan mereka.

Kelayakan Pemohon

  • Kewarganegaraan: Warganegara Malaysia.
  • Umur: Had umur standard ialah 19-25 sebelum 1 Oktober pada tahun permohonan.
  • Pendidikan: Semua pemohon mestilah telah mencapai kedudukan akademik yang cemerlang untuk memastikan kemasukan ke Universiti Oxford kerana syarat kemasukan adalah sangat kompetitif (PNGK Ijazah : 3.7-4.0).
  • Tempat Pengajian: University of Oxford, UK
  • Tahap Pengajian: University (Postgraduate study/Master/PhD) dengan biasiswa penuh
  • Tarikh Tamat Permohonan : 3 Jun 12:00am – 2 September 2024; 11:59pm MYT
broken image

Cara Permohonan

Untuk maklumat details berkenaan Biasiswa Rhodes, klik link berikut:

Wakil Setiausaha Kebangsaan Malaysia untuk Biasiswa Rhodes

Pemilihan calon untuk Biasiswa Rhodes akan dikendalikan oleh Setiausaha Kebangsaan yang mewakili negara Malaysia. Anda boleh menghubungi wakil Setiausaha Kebangsaan untuk mengetahui lanjut mengenai permohonan. Sebarang permasalah boleh dikemukan kepada iaitu Datuk Shahril Ridza Ridzuan (Email: malaysia.secretary@rhodestrust.com).

broken image

Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada semua pembaca. Semoga berjaya!

Jangan lupa subscribe www.kasturihijau.com untuk mengetahui informasi yang terbaru dari kami dengan cara memasukkan alamat emel anda, dan tekan butang subscribe berwarna hijau di bawah. Terima kasih.