Return to site

Genom terbesar pernah ditemui adalah milik tumbuhan kecil dan pelik

 

'Penemuan Sains Terkini'

www.kasturihijau.com

· INFORMASI
broken image

Mungkin anda fikir organisma hidup yang ada genom terbesar mungkin ikan paus biru, gajah Afrika atau mungkin pokok redwood gergasi? atau pun manusia? Tidak, sebenarnya genom terbesar itu adalah milik tumbuhan paku kecil yang tumbuh di wilayah luar negara Perancis di New Caledonia di barat daya Lautan Pasifik. Genom terbesar tidak disangka adalah daripada sejenis paku garpu (fork fern) ini yang mengalahkan genom manusia dari segi saiz. Artikel ini akan menerangkan penemuan saintifik terkini berkenaan organisma yang memiliki genom terbesar di alam semesta.

Apakah itu Genom?

Apa itu genom? Genom adalah maklumat genetik organisma termasuk manusia. Genom manusia terdiri daripada 23 pasangan kromosom. Kromosom-kromosom ini pula terdiri daripada sekitar 25,000 hingga 30,000 gen. Gen-gen pula terdiri daripada DNA yang mempunyai 3 bilion pasangan bes (base pair).

Apakah itu pokok paku Tmesipteris oblanceolata?

  • Tumbuhan paku ini tidak terdapat di Malaysia, kebiasaannya tumbuh terutamanya di atas tanah atau di atas batang pokok yang tumbang di New Caledonia, kira-kira 750 batu (1,200 km) di timur Australia, dan di pulau-pulau berdekatan seperti Vanuatu.
  • Spesies ini tidak begitu menonjol. Ia adalah tumbuhan kecil, biasanya setinggi 10-15 sentimeter (4-6 inci), yang mungkin tidak disedari oleh sesiapa yang tidak mencarinya secara khusus kerana saiznya yang kecil itu.
broken image

Genom paku Tmesipteris oblanceolata 50 kali lebih besar dari genom manusia

  • Penyelidikan terbaru menunjukkan bahawa spesies paku garpu ini, yang disebut Tmesipteris oblanceolata, mempunyai genom iaitu semua maklumat genetik sesebuah organisma yang 7 peratus lebih besar daripada pemegang rekod sebelumnya, tumbuhan berbunga Jepun Paris japonica, yang lebih daripada 50 kali ganda saiz genom manusia.
  • Tumbuhan ini, Tmesipteris oblanceolata mengandungi 160 bilion pasangan bes (base pair), unit yang membentuk seutas DNA. Genom tumbuhan ini adalah 30 bilion lebih daripada genom haiwan terbesar iaitu ikan paru-paru marbled, Protopterus aethiopicus.

Organisma dengan Genom Terbesar dan Isu Pertumbuhan Pokok

  • Persoalan pertama, bagaimana tumbuhan ini menguruskan bahan genetiknya. Hanya sebahagian kecil daripada DNA terdiri daripada gen yang mengkodkan protein? Persoalan kedua, tentang bagaimana dan mengapa sesuatu organisma berevolusi untuk mempunyai begitu banyak pasangan bas.

Secara amnya, jika sesuatu organisma mempunyai lebih banyak pasangan bas memerlukan permintaan yang lebih tinggi untuk mineral yang membentuk DNA dan untuk tenaga bagi menggandakan genom dengan setiap pembahagian sel

Tetapi jika organisma tersebut hidup dalam persekitaran yang relatif stabil dengan sedikit persaingan, genom terbesar mungkin tidak mendatangkan apa-apa kemudaratan. Saiz genom mempunyai pelbagai kesan seperti genom yang lebih besar memerlukan lebih banyak sumber untuk replikasi, pembaikan dan transkripsi DNA dan proses yang digunakan oleh sel untuk menghasilkan protein yang diperlukan oleh organisma untuk berfungsi.

Semakin besar saiz genom, maka sel yang lebih besar untuk menempatkannya dan mengambil masa lebih lama untuk mereplikasi DNA, memperlahankan pembahagian sel yang menyokong pertumbuhan. Ini boleh mengurangkan keupayaan spesies tumbuhan untuk bersaing mendapatkan cahaya, air, dan nutrien, menjadikannya lebih terhad secara ekologi.

Bagaimanapun, ahli genetik Britain menjelaskan tiada hubungan antara saiz genom dan kerumitan pertumbuhan sesuatu organisma.

Follow telegram di saluran https://t.me/kasturihijau.

 

apakah itu gen

Sumber Rujukan: doi: https://doi.org/10.1038/d41586-024-01567-7

Berikut adalah perkongsian daripada kami berkenaan tumbuhan yang mempunyai genom terbesar yang mengalahkan genom pada manusia. Semoga perkongsiaan ini bermanfaat untuk para pembaca bagi menambah ilmu sains dan teknologi yang terbaru sebagai panduan dan asas ilmu sains untuk kehidupan.