Return to site

Pembukaan JSPS Postdoctoral Fellowship di Jepun Tahun 2025/2026

www.kasturihijau.com

· KERJAYA
postdoctoral fellowship japan

Bagi sesiapa yang telah mempunyai PhD dan mencari peluang untuk melanjutkan penyelidikan di Jepun, ada pembukaan postdoctoral fellowship daripada negara Jepun yang mempelawa pemegang PhD di seluruh dunia untuk memohon dan elaun bulanan fellowship akan diberikan.

Pembukaan JSPS Postdoctoral Fellowship di Jepun 2025/2026

Persatuan JPSP daripada Jepun sedang menawarkan satu postdoctoral fellowship jangka pendek dan jangka panjang bagi sesiapa yang telah memiliki PhD daripada seluruh dunia untuk meneruskan penyelidikan di Jepun untuk tahun 2025 dan 2026. Pembukaan ini memberi peluang kepada penyelidik pasca doktoral cemerlang dari negara lain untuk menjalankan penyelidikan kerjasama di bawah bimbingan universiti negara asal mereka dengan kumpulan penyelidikan terkemuka di universiti dan institusi lain di Jepun.

 

broken image

 

Objektif JSPS Postdoctoral Fellowship

The Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) menjalankan program yang memberikan peluang kepada penyelidik cemerlang dari negara lain untuk menjalankan penyelidikan kolaboratif, perbincangan, dan pertukaran pendapat dengan penyelidik di Jepun. Program ini bertujuan untuk membantu memajukan aktiviti penyelidikan penyelidik luar negara sambil memajukan sains dan mempromosikan pengantarabangsaan di Jepun.

 

Cara Permohonan

  • Syarat penting, anda perlu memastikan tarikh akhir menghantar borang
  • Anda wajib mencari host researcher dan host institusi iaitu penyelia dan universiti daripada Jepun sebelum memulakan permohonan.
  • Hantar borang permohonan menggunakan sistem permohonan elektronik mengikut tarikh akhir yang ditetapkan oleh institusi hos (bergantung kepada institusi, mungkin terdapat tarikh akhir sendiri lebih dari satu bulan sebelum tarikh akhir yang ditetapkan oleh JSPS).
  • Permohonan institusi perlu dihantar kepada presiden JSPS mengikut tarikh akhir permohonan untuk setiap program. Sebelum menghantar permohonan, pastikan ia telah diluluskan oleh ketua institusi dan keperluan yang dinyatakan di bawah akan dilaksanakan jika permohonan diluluskan.
  • Semasa menghantar permohonan, periksa terlebih dahulu "Senarai Permohonan" pada Sistem Permohonan Elektronik JSPS untuk memastikan maklumat yang didaftarkan adalah betul.
  • Tempoh pembiayaan postdoctoral fellowship adalah: 12 hingga 24 bulan.

Baca kriteria permohonan lebih lanjut disini:

Kriteria Permohonan

Kelayakan calon penyelidik luar negara yang dijemput adalah yang memenuhi dua syarat berikut pada 1 April 2025 dan sepanjang tempoh fellowship.

(1) Mempunyai warganegara negara yang mempunyai hubungan diplomatik dengan Jepun. (JSPS menganggap penyelidik Taiwan dan Palestin dengan cara ini.)

(2) Telah memperoleh ijazah kedoktoran dalam tempoh enam tahun dari tarikh fellowship berkuat kuasa (pada atau selepas 2 April 2019). Sama ada calon diambil bekerja dalam jawatan sepenuh masa tidak diambil kira.

Jumlah Elaun Fellowship

Jumlah elaun postdoctoral fellowship di Jepun adalah seperti berikut.

(1) Tambang penerbangan: Tiket penerbangan pergi balik (berdasarkan peraturan JSPS)

(2) Elaun fellowship bulanan: RM10,613.84 sebulan

(3) Lain-lain: Elaun penempatan sebanyak RM5000, insurans perjalanan luar negara

Cara Permohonan Postdoctoral Fellowship

Permohonan mesti dikemukakan kepada JSPS oleh penyelidik hos (host researcher) dari Jepun melalui ketua universiti atau institusi mereka. Sistem ini akan dibuka kira-kira dua bulan sebelum tempoh permohonan yang ditetapkan oleh JSPS.

Sistem Permohonan Elektronik JSPS, diisi oleh host researcher (Dalam Bahasa Jepun), Tekan Link: https://www-shinsei.jsps.go.jp/topkokusai/top_kokusai.html

 

postdoctoral fellowship japan

 

Tarikh Akhir Permohonan

Tarikh akhir permohonan untuk pusingan pertama : 30 Ogos 2024.

Tarikh akhir pemohonan untuk pusingan kedua: 25 April 2025.

Rujuk maklumat berikut.

broken image

Selamat Maju Jaya!

Jangan lupa subscribe free www.kasturihijau.com untuk mengetahui informasi yang terbaru dari kami dengan memasukkan alamat emel anda di bawah, dan tekan butang subscribe berwarna hijau di bawah. Terima kasih